חשיפה לשמש אחרי אפילציה – האם צריך להימנע?

אפילציה, או בשמה הנוסף אלקטרוליזיס הינה תהליך קוסמטי שמטרתו להסיר שיער לצמיתות מחלקים שונים בגוף.

הטיפול באפילציה גורם להסרת שיער באופן קבוע על ידי ניתוק המגע בין נימי הדם למטריקס, כאשר המגע בין המטריקס לנימי הדם הוא למעשה מה שגורם לצמיחת השערות.

הסרת שיער מהפנים
הסרת שיער מהפנים

איך מתבצע טיפול אפילציה?

הטיפול מתבצע באמצעות שימוש במחט דקיקה ומיוחדת המיועדת במיוחד לאפליציה והחדרתה אל תוך זקיק השערה. דרך המחט מוזרם זרם חשמלי חלש שצורב קלות את השורש ממנו השערה יוצאת ומלחים את נימי הדם כך שלא יבואו במגע עם המטריקס.

טיפול האפליציה נמצא בראש רשימת הטיפולים היעילים ביותר להסרת שיער, לצד טיפול הלייזר הידוע כמובן, ומדובר בטיפול יעיל במיוחד עבור הסרת שיער שאחוזי ההצלחה שלו גבוהים במיוחד.

האים אפילציה יעילה?

האפליציה יעילה במיוחד עבור מקרים בהם רוצים להסיר שיער בהיר שאינו ניתן להסרה בלייזר או שרוצים להסיר שיער רק מחלק קטן בגוף, או לדוגמא לאזורים יותר גדולים אם מדובר נניח בשיער בהיר מאוד שהלייזר איתו מצליח להסיר, אז אם את שואלת האם מומלץ על הסרת שיער במפשעות לפעמים התשובה תהיה באמצאות אפילציה אם אי אפשר לייזר.

חשיפה לשמש לאחר אפילציה

סוגיה ידועה בתחום הסרת השיער היא האם ניתן להיחשף לשמש לאחר הטיפולים, אבל הבעיה היא שברוב הפעמים השיח מתמקד בעיקר בטיפולי לייזר.

בדומה למי שעובר תהליך הסרת שיער בלייזר, גם מי שעובר או עוברת תהליך הסרת שיער באמצעות אפילציה ירצה לדעת האם רצוי להימנע ממצבים בהם קיימת חשיפה לשמש אחרי אפילציה ובמהלך הטיפולים השוטפים ובמיוחד באזורים חשופים מאוד כמו אפילציה בפנים.

למרבה האכזבה של מי שעושה שימוש בשיטת טיפול זו, באינטרנט אין הרבה מידע בנושא חשיפה לשמש אחרי אפילציה ולא פשוט למצוא תשובה וודאית אחת.

אם חיפשתם מידע באינטרנט וניסיתם להתייעץ עם המטפלת ועדיין לא קיבלתם תשובה שנשמעת לכם מספיק משכנעת – הנה הסיבה המרכזית למה מטפלים רבים טוענים שלא כדאי להיחשף לשמש אחרי טיפולי אפילציה וכמובן חוץ מסיבה זו יש להכיר באופן כללי את הסכנות האפשריות בטיפולי אפילציה.

סיכוי גבוה יותר לפימגנטציה

הסיבה לגוון של העור שלנו הוא למעשה חומר בשם מלנין, שמופק באמצעות תאים בשם מלנוציטים.

הכמות של חומר המלנין והצורה בה הוא מפוזר בעור הם הגורמים שגורמים להבדלים שבין גוון העור, כאשר ככל שיש יותר מלנין בעור – הוא יהיה כהה יותר.

אז איך זה קשור לשמש ולאפילציה? כאשר אנחנו נחשפים לשמש, תאי המלנוציטים שלנו מפיקים עוד מלנין.

ההפקה המוגברת של המלנין על ידי המלנוציטים היא למעשה מנגנון של הגוף להגן על העור שלנו מפני קרני השמש, וברוב המקרים הפרשת המלנין הזו גורמת לשיזוף.

האם פגמנטציה יכולה לקרות במצבים של חשיפה לשמש לאחר אפילציה?

אך בחלק מהמקרים, בעיקר כאשר לא משתמשים בקרם הגנה, השיזוף לא הולך בדיוק כמו שציפינו והחשיפה לשמש גורמת לנזקים בעור הנקראים פיגמנטציה.

פיגמנטציה מופיעה בדרך כלל בצורת כתמים כהים או בהירים יותר מצבע העור שלנו.כלומר, כתמים עם גוון עור ששונה מגוון העור הרגיל שלנו ויוצרים מראה לא אחיד.

מצב בו מופיעים כתמים כהים יותר נקרא היפרפיגמנטציה, ומצב בו מופיעים כתמים בהירים יותר נקרא היפופיגמנטציה.

היפופיגמטציה והיפרפיגנמטציה הם דברים שנרצה להימנע מהם בכל מחיר ובמקרה של חשיפה לשמש אחרי אפילציה, יהיה סיכוי גבוה יותר שאחד מהדברים האלו יקרו לנו. למה? אנחנו נסביר.

היפופיגמנטציה הוא מצב שבו המלנוציטים ניזוקים ולא מייצרים מלנין בצורה תקינה בחלקים מסויימים בעור, זה גורם לכתמים בהירים בעור.

יש מטפלים שטוענים שאצל מטופלים שעוברים חשיפה לשמש אחרי אפילציה הסיכויים להיפופיגמנמטציה גבוהים יותר, אך מדובר בתופעה יחסית לא נפוצה אצל מטופלי אפילציה.

היפרפיגמנטציה הוא מצב שבו הגוף מייצר יותר מדי מלנין בגלל שהעור עבר טראומה או נזק כלשהו, וזה גורם להיווצרות של כתמי עור כהים יותר.

היפרפיגמנטציה זו תופעה שמופיעה אצל לא מעט מטופלי אפילציה מסיבה ברורה – אפילציה גורמת לנזק מכוון בעור שלנו. מטופלים רבים טוענים שהחשיפה לשמש מגבירה את הסיכוי להיפרפיגמנטציה.

אמנם לא מצאנו מחקרים שתומכים בטענות אלו נכון לרגעי כתיבת כתבה זו, אבל מטפלי אפילציה רבים בארץ ובעולם סבורים כי הם זיהו סיכוי גבוה יותר לפיגמנטציה בעור בקרב מטופלים ומטופלות שעברו חשיפה לשמש אחרי אפילציה.

המטפלים שזיהו את התופעה ממליצים להימנע מחשיפה לקרני שמש כ – 72 שעות לאחר טיפול האפילציה ולזכור למרוח קרם הגנה בדגש על חלקי הגוף המטופלים באפילציה.

אל תיקחו סיכון – התייעצו עם רופא עור

רוב המטפלים באפילציה יאמרו לך שעדיף להימנע ממצבים של חשיפה לשמש אחרי אפילציה, ובסופו של דבר – המטפלים הם אלו שנמצאים בפועל עם המטופלים וכנראה שהם לומדים הרבה מניסיונם האישי.

עם זאת, רצוי לקבוע תור עם רופא עור שיתן את דעתו המקצועית בנושא, כדי לוודא שאתם לא לוקחים סיכונים מיותרים ועושים את מה שהכי בריא לעור שלכם, יש לקחת בחשבון שגם בסופי השבוע יש להיזהר למרות שמימי הקיץ זה מפתה מאוד לצאת ליים במיוחד אם אתם גרים באזורי החוף, לדוגמא העיר שבה טיפולי האפילציה הוא נפוץ מאוד היא תל אביב.

אז מה לעשות עד שיתפנה תור לרופא העור האהוב עלייך? אנחנו ממליצים להצטייד בקרם הגנה משובח ולוותר על מיטת השיזוף והבילוי בים בימים שאחרי טיפולי האפילציה שלך.

הערה:

אין לראות המאמר זה סמכות רפואית, מאמר זה הוא סיקור בלבד, יש להתייעץ עם רופא עוד.